Mapejant el sistema de trànsit de Berlín (Part I)

Hui Berlín és un forat. Les ferides del segle XX encara la recorren, i la ciutat no té por a mostrar-les, malgrat ha de lluitar amb elles, per recuperar-se’n. Un sistema de transport plagat d’eficients busos, tramvíes i ferris, que no ho és tant als transbords entre U-Bahn i S-Bahn, especialment a localitzacions tallades o aïllades pel Mur.

L’U-Bahn és l’Untergrundbahn, el tren subterrani (el metro). Amb molta densitat de parades al centre de la ciutat.

L’S-Bahn és, en canvi, l’Stadtschnellbahn, el tren ràpid urbà, que connecta la ciutat amb els afores.

Vint-i-cinc anys després de la reunificació alemanya l’U-Bahn i l’S-Bahn encara no estan sincronitzats del tot. Durant dècades, ambdós sistemes van estar brutalment dividits, obligant a cadascun a cobrir una ciutat sencera, inclús abans de la 2ª Guerra Mundial.

tumblr_m31qgyJCBF1r54c4oo2_1280

Amb la divisió d’Alemanya després de la guerra, s-Bahn va ser administrat pels soviètics i U-Bahn pels capitalistes. Al 61 el mur va endur-se les dues línies per davant.

Parts de les línies, ara conegudes com U6 i U8, van sofrir la irònica situació de la guerra freda. Encara que podien continuar operant, les estacions van ser tancades i vigilades per militars (RDA). Van ser conegudes com Geisterbahnhöfe (estacions fantasma).

A aquest mapa del 66, les estacions fantasma estan marcades amb una ‘X’ i Warschauer està fora del sistema, un braç amputat pel mur. Al 1988 les estacions fantasma ja són buides i Warschauer, encara que malament, és inclosa.

2mapping_UBahn

El mapa del 80 dibuixa [traducció molt lliure]: formes extranyíssimes que no es traben mai. Va ser creat pel dissenyador Max Roberts, és un dels més bonics, pero menys útils, mapes de transports.

UnknownTroba l’article original ACÍ.

Deixa un comentari